مقالات » شخصيت‌ها » علما و روحانيون » حاج ملا مختار اهلی بیدگلی

حاج ملا مختار اهلی بیدگلی

سي سال ساكن تهران بود و در آنجا از محضر حضرات آيات سرخه ای و الهی قمشه ای استفاده کرد...

تاریخ ثبت : يک شنبه 15 دي1392


تعداد بازدید : 5253


مرحوم  حاج ملا مختار اهلي بيدگلي، فرزند مرحوم رضا، به سال 1293 شمسی در خانواده ای زحمتکش و متدین از اهالی بيدگل ديده به جهان گشود. هفت ساله بود که با حضور در مكتب مرحوم حاج مختار تمسكي، به  فراگيري علم و دانش پرداخت. آنگاه برای تحصيل علوم حوزوی به مدرسه علميه  سلطاني «امام خميني» كاشان رفته، از محضر اساتید آنجا كسب فيض نمود.

وي مدت سي سال ساكن تهران بود و در آنجا علاوه بر اقامه جماعت و وعظ و ارشاد، از محضر حضرات آيات شیخ زین العابدین سرخه اي و میرزا مهدی الهي قمشه ای(وفات: 1393ق) استفاده كرد.

در سال 1358 شمسي به بيدگل بازگشته، در مسجد تاريخي حاج عبدالصمد و مسجد امام رضا علیه السلام به اقامه جماعت پرداخت و تا پایان عمر ضمن وعظ و ارشاد، و رسیدگی به امور دینی و دنیایی مردم، حضور مستمر خود را در مدرسه علمیه امام خمینی كاشان حفظ نمود.

از خصوصیات اخلاقی نامبرده می­توان به ساده زيستی و قناعت، زهد و سخاوت، بذله گویی و صراحت، دفاع از حق و شجاعت اشاره نمود. وی که به قرائت قرآن و ذکر و عبادت، انس دیرینه داشت و هیچگاه نافله شبش ترک نشد، سرانجام در 21/9/1373شمسي برابر با هشتم رجب المرجب 1415 قمري پس از چند سال بيماري به دیدار معبود خویش شتافت. پیکر پاک او با احترام تمام تشييع و در صحن جنوبي امامزاده هادي «ع» به خاك سپرده شد. روحش شاد!